Jak může projektový nástroj usnadnit týmovou práci

17. Úno 2023

Napsal: Jan Placák

Jeden z digitálních nástrojů, který u nás v NROS využíváme, je české Freelo. Je to nástroj na pracovní komunikaci, projektové řízení a správu úkolů. Moje první zkušenosti s ním jsou již z roku 2019. Po osobním testování jsem nástroj doporučil k vyzkoušení kolegům a teď už jej zhruba rok a půl používáme jako hlavní nástroj na zadávání úkolů a projektové řízení. Dokonce jsme tento nástroj zařadili do kurzu Digitální kancelář, kde společně s ředitelkou Taťánou Plecháčkovou představujeme možnosti využívání některých digitálních nástrojů v praxi. Pojďte si přečíst, co o nástroji říkají moji kolegové a jak ho používáme v praxi.

Při dávání dohromady všech informací o využívání nástroje Freelo u nás v Nadaci jsem nejprve kolegům napsal přes společný chat. Informací o tom, jak se jim s nástrojem pracuje a jak jim pomáhá, jsem se dočkal až po zadání úkolu do Freela. Už jen tohle vypovídá o tom, že se nástroj u nás uchytil a všichni ho přijali. 

„I když se pořád učíme, jak nejlépe s Freelem pracovat, už hned od začátku jsme si jej oblíbili. Freelo využíváme především pro zaznamenání informací a úkolů plynoucích ze schůzek, brainstormingů. Díky možnosti zadání termínů si dokážeme lépe určit priority a návaznost úkolů. Freelo se již stalo naší součástí a díky němu posouváme svou práci zas o kus dále,“ píše Lída Bobková, manažerka projektu Pomozte dětem, která byla jednou z prvních, kdo se mnou Freelo začal používat.

Důležité bylo v začátcích nejdříve všem nástroj představit a ukázat základní školicí video, které na svých stránkách Freelo uvádí. Celkově je podpora a návody tohoto nástroje na velice vysoké úrovni a kdo se chce dozvědět něco o jednotlivých funkcích, lehce se to naučí.

„Baví mě pracovat ve Freelu, protože mě motivuje přemýšlet nad úkoly jiným způsobem. Více do detailu a s logickou posloupností. To mi umožňuje si projekty a dané úkoly lépe rozvrhnout a pracovat efektivněji,” říká Lucie Amy Grmelová, která není v našem týmu dlouho, ale dokázala se v nástroji zorientovat a pravidelně ho využívat.

Jednou z důležitých částí našeho Freela je interní wiki, což je databáze informací, návodů, tipů a třeba i odkazů na zajímavé knížky, videa či podcasty. Každý přidáváme, na co jsme narazili a co si myslíme, že by se mohlo hodit kolegům. Interní wiki obsahuje i videonávody na nastavení nejen Freela, ale i třeba vkládání novinky na náš web nebo jaké vychytávky skrývá Google kalendář. 

Kolegyně Tereza Venclová pracuje převážně na dálku a říká: „Freelo mi usnadňuje zadávání a přijímání úkolů, vše je přehledně na jednom místě, není třeba hledat to složitě v mailech nebo chatech a vést si k tomu poznámky zvlášť.“

Ukážeme si to na příkladu. Každá naše porada začíná individuálním úkolem každého napsat, co budeme řešit. Vše pak na poradě probereme a vznikají pro každého individuální úkoly, za které nese zodpovědnost. Daný úkol pak již sleduje jen spolupracovník z týmu nebo ředitelka. Táňa Plecháčková, ředitelka NROS, mi o Freelu napsala: „Freelo používám na zadávání klíčových úkolů v oblasti řízení projektů Nadace a zaznamenávání procesního know-how organizace. Když se mi změní členové týmu, nově příchozí jednoduše vidí agendu, priority a úkoly nadcházejícího období, takže nám nic nezapadne a nezůstane nevyřešeno a i orientace v pracovní agendě je pak rychlejší. Celkově je nástroj přehledný a pomáhá nám koordinovat rozmanité nadační aktivity.“ 

Myslím si, že pro každého, kdo Freelo využívá, je nejdůležitější domovská stránka, která obsahuje úkoly přidělené vám, prioritní úkoly (označené hvězdičkou), úkoly vytvořené vámi a vámi přidělené. Je to takový rozcestník, který ukazuje, na čem byste měl pracovat a jaké máte případné termíny dokončení úkolů.

„Freelo mi hodně pomáhá především při komunikaci s kolegy, se kterými nejsem v každodenním kontaktu, nebo při spolupráci v rámci nějaké skupiny. Na základě společné schůzky si vydefinujeme úkoly, nastavíme harmonogram, a pak už jen ve Freelo sledujeme plnění jednotlivých kroků. Chvilku mi trvalo, než jsem jej začala více využívat, ale po počátečním prolomení ledů jsem si ho rychle oblíbila a nyní si to bez Freela již nedovedu představit,“ říká kolegyně Lucie Lešuková z týmu Pomozte dětem.

Nastavení naší komunikace a to, jak pracujeme, je pro nás důležité. Dříve jsme měli všichni plné e-maily od kolegů a lehce se na nějaký úkol zapomnělo. Tohle se už nestává. Pokud si potřebujeme něco napsat, ujasnit nebo domluvit, využíváme nástroje Google chat, kde vedeme konverzaci jeden na druhého, ale i skupinovou ve vytvořených tematických místnostech. Pokud se řeší nějaký úkol a zadání, vše probíhá ve Freelu v příslušném projektu. Pokud je to úkol týkající se všech programů, využíváme projekt NROS řízení.

„Freelo mě baví, je intuitivní a má poměrně snadno pochopitelné prostředí. Úkoly jsou přehledně na jednom místě, odpadá mi práce je hledat v e-mailech, takže nic nezůstává ve vzduchoprázdnu nebo na papíře. Ve Freelu vedeme celý program, takže i neznalý věci je schopen se rychle zorientovat. Navíc Freelo je ryze český produkt studentů z pardubické univerzity, takže je v češtině, a to mi přijde, že je také velké plus,“ uvádí manažerka projektu K budoucnosti Lenka Klopcová. A její kolegyně Denisa Körberová dodává: „Freelo je pro mě velkým pomocníkem. Díky němu se dokážu lépe orientovat nejen ve vlastních úkolech, ale především v úkolech celého týmu. Jeho užívání je jednoduché a intuitivní. Díky vytváření vlastních to-do listů mám jistotu, že na nic důležitého nezapomenu, a mám dostatečný přehled o tom, kolik času mi na jaké další úkoly zbývá.” 

To, že je pro nás Freelo velký pomocník a už si bez něj nedokážeme práci představit, potvrzuje i Bára Knotková z týmu Pomozte dětem. „Freelo mi výrazně usnadňuje každodenní práci v týmu. Lépe se mi orientuje v mých vlastních úkolech a líbí se mi jeho přehlednost.“

Určitě je spousta věcí, které nemáme ještě nastavené dokonale, ale na nástroji Freelo je právě krásné to, jak si ho může každý přizpůsobit svým potřebám a využívat to, co mu nejvíce vyhovuje. Přeji všem hodně zdaru v řízení jejich projektů a úkolů a přeji, abyste našli také takového pomocníka, jako je pro nás Freelo.

 

Nastavení cookies souborů

Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

×
Nezbytné cookies

Nezbytné cookies

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také nastavení souhlasu s uživáním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

Ovlivňuje funkce
  • Konfigurační cookies
Analytické cookies
Vypnout
Zapnout

Analytické cookies

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnažší užívání.

Ovlivňuje funkce
  • Google analytics
Nastavení cookies